Een webshop kopen: due diligence

0

Wellicht ben je binnenkort van plan om een webshop over te nemen of wil je er juist eentje verkopen. Een term die dan om de hoek komt kijken is ‘due diligence’, wat letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’ betekent. Bij de verkoop van bedrijven, dus ook webshops, komt er een due diligence-onderzoek om de hoek kijken. Wil je weten wat dat precies betekent, en wat er allemaal bij komt kijken, lees dan snel verder.

Due diligence bij het kopen van een webshop

Een due diligence-onderzoek controleert onder andere of de informatie klopt die is verstrekt door de verkopende partij. Meestal doet een potentiële koper een due diligence-onderzoek, of het wordt uitbesteed aan een (register)accountant. Tegenwoordig komt het overigens ook steeds vaker voor dat een verkoper ook een due diligence-onderzoek laat doen. Dat heet een vendor due diligence. Zo kunnen problemen worden voorkomen en het zorgt er ook voor dat een verkoopproces sneller kan verlopen. Due diligence is in feite een boekenonderzoek, al komt er wel nog veel meer bij kijken dan alleen dat.

Leestip: Webshop verkopen waarde: handleiding om zelf de waarde van uw webwinkel te berekenen

Wat komt er kijken bij due diligence?

Een due diligence-onderzoek begint met een boekenonderzoek. Dit wordt normaal gesproken gedaan door een accountant. In de meeste gevallen is het de koper die dit onderzoek laat uitvoeren, die heeft namelijk een onderzoeksplicht. Zo komt de koper goed beslagen ten ijs, en zal hij of zij niet voor verrassingen komen te staan. Naast het onderzoeken van de financiële situatie van het bedrijf, kijkt een due diligence-onderzoek bijvoorbeeld ook naar de juridische en fiscale aspecten, het personeelsbestand en wat daarmee moet gebeuren, of er criminele activiteiten zijn ontplooid, enzovoort.

Het moge duidelijk zijn dat een due diligence-onderzoek erg belangrijk is en van grote invloed kan zijn op het verkoopproces. Als er negatieve zaken aan het licht komen zal dat uiteraard de prijs drukken. Uiteindelijk zal er aan de hand van het onderzoek een rapportage worden gemaakt, waarin alle bevindingen zijn verwoord.

Tot slot

Due diligence is niet alleen een plicht. Het is vooral voor de kopende partij erg belangrijk om een goed inzicht te krijgen in het bedrijf dat hij of zij wil kopen. Vaak gaat een due diligence-rapportage ook in op de commerciële mogelijkheden van een bedrijf dus dan weet de koper alvast wat er mogelijk is. Zonder meer is het erg belangrijk om te weten dat er geen lijken uit de kast zullen komen, zodat er met een gerust hart tot overname kan worden besloten.

About author

No comments